До війни питання інклюзії привертало значну увагу українських освітян. Та в умовах війни інклюзія стикається з новими викликами. За даними порталу «Діти війни» станом на 1 березня 2023 року загинуло 461 дитина, 929 – поранено, 348 – зникло, 16221 – депортовано. Внутрішнє й зовнішнє (за межі України) переміщення торкнулося кожних двох дітей із трьох. Водночас одним із викликів воєнного часу є збільшення частки осіб з інвалідністю серед дорослого населення, які потребують професійної підготовки та перекваліфікації. З огляду на це особливої актуальності набуває впровадження інклюзивного навчання в професійній освіті.
Тому за ініціативи директора Департаменту освіти та науки Хмельницької ОДА, доктора економічних наук, професора Дарії Басюк 1 березня 2023 року на базі НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області відбулося засідання круглого столу за темою «Проблеми запровадження інклюзивної освіти у закладах професійної освіти Хмельницької області».
Учасниками круглого столу були Департамент освіти та науки Хмельницької облдержадміністрації; НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області; Житомирський професійний ліцей Житомирської обласної ради; Інститут професійної освіти НАПН України; Вище художнє професійне училище №19 смт. Гриців; Грицівський відділ освіти, молоді, спорту, культури та туризму; Громадська організація Фонд сталого розвитку «Стара Волинь»; керівники, практичні психологи і соціальні педагоги ЗПО Хмельницької області.
Модератором заходу була Людмила Шевчук, директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області, канд. пед наук, доцент.
Розпочинаючи роботу круглого столу, Дарія Басюк зосередила увагу учасників засідання на важливості запровадження інклюзивної освіти в закладах професійної освіти та зауважила, що на разі триває робота з розробки проекту щодо створення центру інклюзивної освіти на базі Вищого художнього професійного училища №19 смт Гриців. Цільовою аудиторією проекту є випускники шкіл з особливими освітніми потребами та військові і цивільні особи, постраждалі внаслідок воєнних дій, які потребують перекваліфікації, здобуття нової професії та соціальної реабілітації. Першими кроками до реалізації проекту є розробка концепції, дорожньої карти та пошук донорів.
З огляду на це цінним є презентований під час круглого столу досвід Житомирського професійного ліцею Житомирської обласної ради щодо запровадження інклюзивного професійного навчання. Зокрема, Олена Дерев’янко, директор ліцею, канд. пед. наук, доцент, розповіла про особливості створення інклюзивного освітнього середовища в закладі. Ірина Сахневич, заступник директора з навчально-виховної роботи, канд. пед. наук, доцент, окреслила організаційно-педагогічні умови впровадження інклюзивної освіти в ЗПО та особливості виховної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Досвід роботи асистента викладача та асистента майстра виробничого навчання представили Олег Голубовський та Ірина Карабенкова. Олена Жидецька, методист навчального закладу, схарактеризувала особливості проектування індивідуального освітнього маршруту для здобувачів освіти з ООП та використання інноваційних педагогічних технологій в умовах інклюзивної освіти. Соціальний педагог Світлана Мерзла зосередила увагу на особливостях надання освітніх послуг для здобувачів освіти з ООП.
Валентина Радкевич, директор Інституту професійної освіти НАПН України, академік, доктор педагогічних наук, професор, зазначила про готовність до співпраці Інституту професійної освіти із ЗПО, в яких запроваджується інклюзивна освіта. Наталія Гнатюк, президент Громадської організації Фонд сталого розвитку «Стара Волинь» наголосила на ролі організації у розвитку Грицівської громади.
Підсумком круглого столу стала домовленість учасників зібрання про співпрацю, подальші зустрічі та обмін досвідом із впровадження інклюзивного навчання в професійній освіті та створення центру інклюзивної освіти на Хмельниччині.