У подоланні соціально-економічних викликів, зумовлених військовою агресією росії, важливу роль відіграє система професійної освіти, основним завданням якої на сьогодні є підготовка висококваліфікованих робітничих кадрів для повоєнної відбудови національної та регіональних економік, а також професійна підготовка та перепідготовка вимушених переселенців аби допомогти їм швидше знайти робоче місце на ринку праці.

  За таких умов актуалізується діяльність навчально-практичних центрів галузевого спрямування, які функціонують на базі закладів професійної освіти та дозволяють максимально наблизити навчально-виробничий процес до умов сучасного високотехнологічного виробництва, запроваджувати різні види професійної підготовки, зокрема опанування часткових кваліфікацій для прискореного навчання молоді і дорослого населення.  

  Тому чергове засідання науково-методичної ради Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області було присвячене питанню результативності функціонування навчально-практичних центрів, створених на базі закладів професійної освіти області за кошти державного та місцевого бюджетів, соціальних партнерів.

     Зокрема, учасникам зібрання були представлені результати діяльності:

  • регіонального навчально-практичного центру «Хенкель-Баутехнік (Україна)» Вищого професійного училища №4 м. Хмельницького,
  • навчально-практичного центру з професії «Верстатник деревообробних верстатів» ДНЗ «Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей»,
  • навчально-практичного центру з професії «Швачка. Кравець. Закрійник» ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»,
  • навчально-практичного центру з професій: «Електромонтажник з освітлення та освітлювальних мереж. Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування. Електромонтажних силових мереж електроустаткування» Шепетівського професійного ліцею,
  • навчально-практичного центру з професій «Електрозварник ручного зварювання. Електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах. Зварник» Нетішинського професійного ліцею,
  • навчально-практичного центру з професії «Монтажник санітарно-технічних систем та устаткування» ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти»,
  • навчально-практичного центру з професій: «Слюсар-ремонтник. Слюсар механоскладальних робіт. Слюсар-інструментальник. Слюсар з ремонту дорожньо-будівельних машин та тракторів. Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів. Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування» ДНЗ «Ярмолинецький агропромисловий центр професійної освіти»,
  • навчально-практичного центру з підготовки фахівців агропромислового виробництва ДНЗ «Деражнянський центр професійної освіти».

   Як засвідчили доповіді, у навчально-практичних центрах ЗПО Хмельницької області здійснюється підготовка та перепідготовка кваліфікованих робітників за сучасними виробничими технологіями з 30 професій. Розроблено 83 короткострокових програми з професій, за якими здійснюється опанування часткових кваліфікацій. У 2021-2022 н. р. на базі навчально-практичних центрів 96 слухачів пройшли професійну підготовку з отриманням документів державного зразка, 127 слухачів – з отриманням сертифікатів, 533 внутрішньо переміщених осіб опанували часткові професійні кваліфікації. Важливими напрямами роботи навчально-практичних центрів є маркетингова, профорієнтаційна та просвітницька діяльність. Практичний досвід підтверджує, що функціонування у структурі ЗПО таких інноваційних підрозділів забезпечує швидке впровадження в освітній процес новітніх прогресивних технологій виробництва, тісний взаємозв’язок між підприємствами-виробниками та навчальними закладами і, як наслідок, сприяє підвищенню конкурентоздатності випускників на ринку праці, розширенню їхніх можливостей у побудові професійної кар’єри.

   Водночас, закладам професійної освіти області необхідно активізувати роботу щодо підготовки заявок для включення до переліку ЗПО, на базі яких планується створення навчально-практичних центрів або модернізації вже існуючих.

    Також в ході засідання були обговорені зміни до Положення про навчально-практичний центр закладу професійної (професійно-технічної) освіти  та презентовано Паспорт діяльності навчально-практичного центру і орієнтовний план роботи навчально-практичного центру, розроблені авторським колективом працівників НМЦ ПТО ПК з метою систематизації та ефективного планування роботи навчально-практичних центрів.

    За підсумками  роботи учасники наукового зібрання були одностайні у думці, що розширення мережі навчально-практичних центрів та якомога повніше використання їхнього ресурсного потенціалу є одним із пріоритетних завдань регіональної системи професійної освіти.

Від admin